Portfolio

Woorden van ‘t land

Ik werk als ghostwriter, tekstschrijver en copywriter. Dat betekent dat ik verhalen namens ondernemende mensen opschrijf, dat ik redactionele artikelen verzorg voor redacties en uitgeverijen en dat ik commerciële teksten kan maken voor merken en bedrijven. Ook help ik als tenderschrijver en EMVI-specialist bedrijven en bureaus bij het inschrijven op aanbestedingen. Benieuwd naar mijn stijl? In dit portfolio vind je een aantal voorbeeldteksten en/of beschrijvingen van boeken die ik heb gemaakt.

tekstschrijver, tekstschrijven, ghostwriter, ghostwriting, copywriter, copywriting, artikel, interview, magazine, tijdschrift, tekst, moestuin, tuinieren

Artikelen voor De Tuin op Tafel

De Tuin op Tafel wordt uitgegeven door Vipmedia en verschijnt vier keer per jaar in Nederland en Vlaanderen. Het magazine staat boordevol praktische tips over groente, fruit en kruiden. Het geeft de lezer tips over moestuinieren, deelt recepten en plaatst verhalen over medetuiniers: van professionele kwekers tot urban gardeners.

Voorbeelden van artikelen van mij in De Tuin op Tafel:
Sara Wink in Gorssel
Martijn Lansdaal in Heemskerk
Lindia van Munster in Polsbroekerdam
De Kruiderie in België
De Brabantse Walnoot in Steenbergen
Daktuin ’t Pakt in Antwerpen
Tuin-Moes in Oosterwold
Esther Klaster in Wijk en Aalburg

Linda van 't Land - ghostwriter - ghostwriting - boek ondernemer - zakelijk schrijven - Wiertz - Wiertz Company - Wiertz Family - Kerkrade - Limburg - Van 't Land - jubileumboek - jubileum

Een briefje van het uitzendbureau

In opdracht van Harm en Dionne Wiertz uit Kerkrade schreef ik in 2021-2022 het boek Een briefje van het uitzendbureau. Een chique, vierkant koffietafelboek met harde kaft, vol verhalen en foto’s over 25 jaar huwelijk én 25 jaar ondernemerschap binnen arbeidsbemiddelingsbureau Wiertz Company, het bedrijf dat zij samen hebben opgericht.

De titel van het boek refereert aan het begin van alles: het briefje dat Dionne eind 1996 ontving van uitzendbureau Adecco, met de vraag of ze daar nog altijd ingeschreven wilde blijven staan. Omdat banen in die tijd best schaars waren en Dionne haar draai nog niet helemaal gevonden had, gaf ze aan dat ze graag in het bestand wilde blijven staan en zelfs wel open stond voor iets nieuws. Het uitzendbureau belde haar, vroeg haar om eens langs te komen voor een interne vacature en wat volgde was een gesprek met de toenmalige manager van de vestiging in Kerkrade: Harm Wiertz. De rest is geschiedenis!

Kijk voor meer informatie over ondernemers Harm en Dionne Wiertz op www.wiertzfamily.com.

Lees ook eens het interview met mij over mijn werk als ghostwriter in Tekstblad 1-2025.

Linda van 't Land, Van 't Land, TuinSeizoen, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, reportage, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, bollen, tulpen, narcissen, sneeuwklokjes, krokussen, tuinieren, tuin, lente, voorjaar, zomer, winter, herfst

Artikelen voor TuinSeizoen

TuinSeizoen wordt uitgegeven door Vipmedia voor echte tuinliefhebbers. Het magazine verschijnt tien keer per jaar in Nederland en Vlaanderen en bevat tuinreportages, uitgebreide plantenportretten en het laatste tuinnieuws om je tuin nog mooier te maken. Daarnaast staat TuinSeizoen vol met adviezen van experts en praktische tips voor siertuin, moestuin, terras en vijver.

Voorbeelden van artikelen van mij in TuinSeizoen:
Carien van Boxtel in Zaltbommel

Linda van 't Land ghostwriter - ghostwriting boek ondernemer zakelijk schrijven - Groot Arthur Dontje

GROOT

In opdracht van Arthur Dontje schreef ik in 2020 het boek GROOT. Het Pietje Bell-verhaal van deze ondernemer verdiende namelijk een boek. En dat boek kon alleen maar GROOT heten. Want: ‘Als je niet groot denkt, gaat het nooit groot worden’. Arthur heeft mij gevraagd om zijn levensverhaal, vanaf zijn allervroegste jeugd tot en met de verkoop van zijn bedrijf Dobla, vast te leggen.

Arthur Dontje runde ruim veertig jaar het bedrijf Dobla: een producent van chocolade decoraties, ooit begonnen door zijn ouders als groothandel voor bakkerijgrondstoffen. Dontje scheert door zijn stijl van ondernemen meermalen langs de rand van faillissementen, betaalt het vakantiegeld van zijn personeel door zijn Harley Davidson te verkopen en financiert overnames door de verkoop van machines. Uiteindelijk is Dobla de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant. Er wordt geproduceerd op drie continenten, er zijn meer dan vijfhonderd medewerkers in dienst en er wordt geleverd aan 63 verschillende landen. Dontje verkoopt zijn bedrijf in 2018 voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma en behoort door deze verkoop in één klap tot de rijkste ondernemers van Nederland. Hoe bereik je dat succes in één mensenleven?

Op basis van interviews met Arthur zelf en met een aantal mensen uit zijn nabije omgeving heb ik het verhaal geschreven. Ik verzorgde voor GROOT ook de contacten met de vormgever, fotograaf en uitgever en hielp mee het boek bekendheid te geven, door berichten voor social media te schrijven en deze zelf ook te delen.

Kijk voor meer informatie over GROOT op www.arthurdontje.nl.

Linda van 't Land - Portfolio - teksten - tekstschrijven - ghostwriter - boeken schrijven - expert - expertstatus - vakgebied

Webteksten of brochureteksten

In opdracht van ondernemers of (reclame)bureaus schrijf ik teksten voor website of brochures. Op basis van een briefing interview ik de ondernemer of iemand anders in het bedrijf over onder meer missie, visie, onderscheidend vermogen, beoogde klantenkring en aan te bieden werkzaamheden of producten. Op basis van deze input en soms in samenspraak met een webbouwer of vormgever schrijf ik de benodigde teksten.

Voorbeeldartikel
Patisserie Robert van Woerekom

Linda van 't Land - Portfolio - Vakbladen tekstschrijver tekstschrijven

Artikelen voor vakbladen

In opdracht van redacties en salesafdelingen schrijf ik redactionele en commerciële artikelen voor vakbladen. Vaak zijn dit magazines voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, zoals ambachtelijke bakkers, slagers of ijsbereiders. Ik maak bedrijfsportretten en reportages of schrijf advertorials. Vaak zijn dit testimonials, waarin leveranciers hun klanten aan het woord laten.

Voorbeeldartikelen Vakblad IJs!
IJS-SOL in Dieren
Patrijs in Harderwijk
Niek van den Adel – over veerkrachtig ondernemerschap

Voorbeeldartikelen Bakkers in bedrijf
Patisserie Nijtmans in Amersfoort
Bakkerij Vreugdenhil in Maasdijk
Afscheid van Henk & Helma Elemans

Linda van t Land - Portfolio - Dolf Kos - From hero to zero boek ghostwriting

From hero to zero

In opdracht van Dolf Kos schreef ik in 2020 het boek From hero to zero. Dolf heeft niets met auto’s. Toch bouwde hij een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikte. Hij maakte jeugddromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar werd. Dolf zag voortdurend gaatjes in de markt, sprong daarin en bouwde verder. De omzet groeide, het aantal medewerkers groeide. Soms zo hard, dat het binnen de onderneming bijna niet meer viel bij te benen. Uiteindelijk leidde deze onstuimige groei tot een faillissement.

Dolf wilde zijn levensverhaal vastleggen om een vervelende periode in zijn leven af te sluiten en andere ondernemers met zijn verhaal te inspireren. De hindernissen die hij op zijn pad als ondernemer tegenkwam, zijn namelijk niet uniek. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte en een bepaalde groei. Op basis van persoonlijke interviews met Dolf en een aantal mensen uit zijn omgeving heb ik het ondernemersverhaal van Dolf vastgelegd. Daaraan heb ik vervolgens een groeimodel van NLGroeit gekoppeld. Zo is het boek een combinatie van leerzame theorie en aanstekelijke praktijk geworden.

Kijk voor meer informatie over het boek van Dolf en voor een aantal voorbeeldfragmenten op www.fromherotozero.nl.

Linda van 't Land - Portfolio - Landidee column - tekstschrijver tekstschrijven magazine

Artikelen voor Landidee

Landidee wordt uitgegeven door uitgeverij Vipmedia en verschijnt achtmaal per jaar. Het magazine biedt inspiratie voor in en rond het huis en staat vol inspirerende verhalen en tips voor het binnen- en buitenleven, die aansluiten bij het seizoen.

In Landidee schrijf ik een vaste column over mijn belevenissen rondom ons eigen boerderijtje tussen de Veluwe en de IJssel. Want na mijn verhuizing van de Utrechtse Heuvelrug naar het buitengebied van Epe viel ik van de ene in de andere verbazing. Van welig tierend onkruid en dieren die ’s nachts jouw (?) terrein op z’n kop zetten tot de meest schitterende zonsondergangen en een enorm gevoel van vrijheid: het hoort allemaal bij het leven op het platteland. Een groot deel van de columns vind je hier.

Daarnaast schrijf ik op verzoek van de redactie regelmatig reportages. Een aantal voorbeelden:
Viltvrouw Hannah Christina
Pottenbakkerij De Smeltkroes
Plukboerderij Grondig
B&B De Ruttermolen
Van klushuis naar kringloopwoning
Kleurrijk interieur in Eindhoven
Van klei naar keramiek voor sterrenrestaurants
‘Something old, something new’
Een palmboom voor een permanent vakantiegevoel

Linda van 't Land - ghostwriting - boek - Ralph van Dam langs de afgrond

Langs de afgrond

In opdracht van Ralph van Dam schreef ik in 2017 het boek Langs de afgrond, dat is uitgegeven voor Van Duuren Management. Ralph van Dam heeft meermalen een bedrijf opgericht en ook weer van de hand gedaan – al dan niet vrijwillig. Hij werkte met vrienden, met familie, met interne en externe investeerders. In elk bedrijf heeft hij successen gekend en mooie vruchten geplukt. Maar in iedere onderneming is hij ook belazerd – soms juist door de mensen die het dichtst bij hem stonden.

Een zakelijk ingrijpend faillissement zorgde ervoor dat Ralph zijn verhaal wilde delen met andere ondernemers om ook de minder leuke kanten van ondernemerschap te belichten. Ik heb zijn verhaal opgeschreven op basis van diverse persoonlijke interviews met Ralph zelf en met mensen uit zijn omgeving. Mede door de publicatie van zijn boek wordt Ralph regelmatig uitgenodigd als spreker op bijeenkomsten en congressen en heeft zijn eigen column op de website van De Ondernemer.

Kijk voor meer informatie over het boek Langs de afgrond en enkele voorbeeldfragmenten op www.langsdeafgrond.nl.

Wereldberoemd in Bedum, Klaes Hoekstra, Linda van 't Land, Van 't Land, ondernemer, ondernemerslessen, boek, ondernemersboek, biografie, managementboek, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, tekstschrijven, ghostwriting, copywriting

Wereldberoemd in Bedum en omstreken

In opdracht van Klaes Hoekstra schreef ik in 2011 het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken. In dit vrolijke inspiratieboek voor ondernemers legde ik al Klaes’ ondernemerslessen en ludieke acties vast. Voor het schrijven van dit boek heb ik Klaes diverse malen geïnterviewd. Van onschatbare waarde was een groot archief vol krantenknipsels, foto’s en persberichten. Ook het gesprek met zijn bejaarde vader heeft een prachtige bijdrage aan het boek geleverd. Het boek is in eigen beheer uitgegeven. In 2017 is het boek vertaald in het Engels en verschenen onder de titel Small bakery, big impact. An entrepreneur’s guide to succes.

Klaes Hoekstra is van oorsprong een Friese ondernemer in hart en nieren. Jarenlang had hij een ambachtelijke bakkerij in het Groningse Bedum. Zijn missie: een warme bakker zijn voor ieder eetmoment. Door middel van talloze ludieke acties en vrolijke persberichten wist Klaes vanuit de kop van de provincie Groningen iedere keer weer op te vallen. Hij interesseerde niet alleen zijn klanten, maar ook de regionale en nationale pers voor zijn bedrijf en zijn producten. Klaes gelooft in ‘free publicity’ (niet een advertentie in de krant zorgt voor goede zaken, maar het feit dat er over je wordt gepraat). En in ‘long distance reclame’ (niet alles wat je doet, levert meteen geld op). Met zijn boek boordevol praktisch uitvoerbare ideeën reikte hij iedere MKB-ondernemer die kansen ziet in bedreigingen en niet bang is om zijn persoonlijkheid in de strijd te gooien concrete handvaten aan.

Linda van 't Land - Portfolio - !D Magazine tekstschrijver

Content voor Debic (FrieslandCampina)

Debic, een merk van FrieslandCampina, maakt boter- en roomproducten voor horeca en bakkerij. In opdracht van iO Digital schrijf ik teksten voor de internationaal gepubliceerde magazines, brochures en de website van Debic.

Voorbeeldartikel voor !D Magazine:
Chef Petr Kunc in Tsjechië.

Meesterlijk IJs, SVH, Meester IJsbereider, meesterijsbereider, boek, uitgever, auteur, Linda van 't Land, Van 't Land, recepten, ijstaart

Meesterlijk IJs

In opdracht van uitgeverij Eisma Trademedia in Leeuwarden, destijds uitgever van onder meer Vakblad IJs!, schreef ik in 2012 het boek Meesterlijk IJs (ISBN 978 9053 220 283).

SVH Meester IJsbereiders behoren tot de absolute top van Nederland. Vaak zijn zij met ijs grootgebracht en in ieder geval voor hun leven ‘besmet’ met dat bijzondere ijsvirus. Hun passie voor het product en de liefde voor hun leven in de ambachtelijke ijsbranche spreekt uit de verhalen in het boek Meesterlijk IJs. Ik sprak voor het boek zeventien Meester IJsbereiders door heel Nederland: van Haarlem tot Nederweert en van Hengelo tot Haps. Bij wijze van hoge uitzondering lichtten de Meester IJsbereiders bovendien allemaal een tipje van de sluier van hun uitzonderlijke niveau op in de bijpassende ijsrecepten.

Linda van t Land - Redactionele artikelen voor Hulphond Magazine

Artikelen voor Hulphond Magazine

Als persoon en als tekstschrijver wil ik een bijdrage leveren aan een mooiere wereld. Daarom werk ik belangeloos mee aan het jaarlijkse magazine van Stichting Hulphond. Op verzoek van de afdeling communicatie interview ik cliënten over de betekenis van een hulphond in hun leven. Ik spreek met sponsoren over hun drive om Hulphond Nederland te ondersteunen. En ik vraag medewerkers hoe zij hun werk ervaren en invullen.

Voorbeeldartikel
Sandra Veldman en hulphond Bieke