Portfolio
Woorden van ‘t land
Ik werk als ghostwriter, tekstschrijver en copywriter. Dat betekent dat ik verhalen namens ondernemende mensen opschrijf, dat ik redactionele artikelen verzorg voor redacties en uitgeverijen en dat ik commerciële teksten kan maken voor merken en bedrijven. Benieuwd naar mijn stijl? In dit portfolio vind je een aantal voorbeeldteksten en/of beschrijvingen van boeken die ik heb gemaakt.
Ghostwriting voor Harm en Dionne Wiertz
Harm en Dionne Wiertz uit Kerkrade vieren in 2022 een bijzonder jaar. Dionne wordt 50 jaar, ze zijn 25 jaar getrouwd én uitzendorganisatie Wiertz Company, het bedrijf dat zij samen hebben opgericht, bestaat 25 jaar. Het is voor het Limburgse echtpaar de aanleiding om een boek te laten schrijven. Een boek vol verhalen en foto’s, als herinnering aan de mooie reis die zij samen hebben afgelegd. Een boek waar je bij tijd en wijle doorheen bladert, om terug te kijken op en nog eens te denken aan de weg die gezamenlijk is afgelegd.
Het heeft geresulteerd in het boek Een briefje van het uitzendbureau, dat officieel in Kerkrade is gepresenteerd op 9 mei 2022. De titel refereert aan het begin van alles: het briefje dat Dionne eind 1996 ontving van uitzendbureau Adecco, met de vraag of ze daar nog altijd ingeschreven wilde blijven staan. Omdat banen in die tijd best schaars waren en Dionne haar draai nog niet helemaal gevonden had, gaf ze aan dat ze graag in het bestand wilde blijven staan en zelfs wel open stond voor iets nieuws. Het uitzendbureau belde haar, vroeg haar om eens langs te komen voor een interne vacature en wat volgde was een gesprek met de toenmalige manager van de vestiging in Kerkrade: Harm Wiertz. En de rest is geschiedenis!
Het briefje van het uitzendbureau was het begin van een verliefdheid, een relatie en een huwelijk dat in 2022 al 25 jaar bestaat. Van drie kinderen én van een mooi bedrijf. En nu ook van een prachtig, bewaarwaardig jubileumboek dat ik met veel plezier voor deze sympathieke ondernemers heb geschreven.
Kijk voor meer informatie over ondernemers Harm en Dionne Wiertz op www.wiertzfamily.com.
Artikelen voor De Tuin op Tafel
Uitgeverij Vipmedia geeft sinds 1976 eigen tijdschriften uit voor specialistische onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het landelijke buitenleven, duiken of (moes)tuinieren. De magazines worden verspreid en verkocht in Nederland en Vlaanderen.
Het magazine De Tuin op Tafel verschijnt vier keer per jaar en staat boordevol praktische tips over groente, fruit en kruiden. Het geeft de lezer tips & tricks over moestuinieren en gaat op bezoek bij moestuinvrienden. Ook geeft het blad antwoord op vragen als: Hoe kweek je spruitjes? Hoe bescherm je je oogst tegen wortelvlieg? Wanneer zaai je sla en hoe zie je dat de pompoenen oogstrijp zijn? Verder biedt het allerlei recepten voor makkelijke en creatieve maaltijden en staan er verhalen in over medetuiniers, van professionele kwekers tot urban gardeners.
Op aanvraag van de redactie schrijf ik artikelen voor De Tuin op Tafel.
Voorbeeldartikel: Sara Wink in Gorssel
Voorbeeldartikel: Martijn Lansdaal in Heemskerk
Voorbeeldartikel: Lindia van Munster in Polsbroekerdam
Voorbeeldartikel: De Kruiderie in België
Voorbeeldartikel: De Brabantse Walnoot in Steenbergen
Voorbeeldartikel: Daktuin ’t Pakt in Antwerpen
Ghostwriting voor Arthur Dontje - GROOT
Arthur Dontje runt ruim veertig jaar het bedrijf Dobla: een producent van chocolade decoraties, ooit begonnen door zijn ouders als groothandel voor bakkerijgrondstoffen. Dontje scheert door zijn stijl van ondernemen meermalen langs de rand van faillissementen, betaalt het vakantiegeld van zijn personeel door zijn Harley Davidson te verkopen en financiert overnames door de verkoop van machines.
Uiteindelijk is Dobla de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant. Er wordt geproduceerd op drie continenten, er zijn meer dan vijfhonderd medewerkers in dienst, er wordt geleverd aan 63 verschillende landen. Dontje verkoopt zijn bedrijf in 2018 voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma en behoort door deze verkoop in één klap tot de rijkste ondernemers van Nederland. Hoe bereik je dat succes in één mensenleven?
Het Pietje Bell-verhaal van Arthur Dontje verdiende een boek. En dat boek kon alleen maar GROOT heten. Want: ‘Als je niet groot denkt, gaat het nooit groot worden’. Arthur Dontje heeft mij gevraagd om zijn verhaal, vanaf zijn allervroegste jeugd tot en met de verkoop van het bedrijf, vast te leggen.
Op basis van interviews met Arthur zelf en met een aantal mensen uit zijn nabije omgeving heb ik het verhaal geschreven. Ik verzorgde voor GROOT ook de contacten met de vormgever, fotograaf en uitgever en hielp mee het boek bekendheid te geven, door berichten voor social media te schrijven en deze zelf ook te delen.
Kijk voor meer informatie over GROOT op www.arthurdontje.nl.
Webteksten of brochureteksten
Regelmatig schrijf ik webteksten voor (startende) ondernemers. Hiervoor interview ik de ondernemer over onder andere zijn missie, visie, onderscheidend vermogen, beoogde klantenkring en aan te bieden werkzaamheden of producten. Op basis van deze input en soms in samenspraak met een webbouwer of vormgever schrijf ik de benodigde webteksten.
Natuurlijk wordt er ook nog steeds via papier gecommuniceerd. Een artikel in een huis-aan-huiskrant, een persbericht, een brochure: het komt voor en kan allemaal!
Voorbeeldartikel | Studio Voorhuis & Patisserie College | Robert van Woerekom
Artikelen voor vakbladen
Regelmatig schrijf ik redactionele en commerciële artikelen voor diverse vakbladen. Vaak zijn dit magazines voor ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Het gaat om bladen voor bijvoorbeeld kappers, voor ambachtelijke bakkers en slagers, voor ijsbereiders en voor allerlei andere ondernemers – dikwijls werkzaam in de foodsector.
Het betreft vaak redactionele content, bijvoorbeeld een bedrijfsportret. Vaak ga ik hiervoor naar het betreffende bedrijf toe om een goede indruk van de ondernemer en de winkel of het bedrijf te krijgen. Op basis daarvan schrijf ik een artikel, dat altijd eerst voor akkoord aan de geïnterviewde wordt voorgelegd voordat het naar de redactie wordt gestuurd.
Ik schrijf voor dergelijke vakbladen ook regelmatig advertorials: commerciële teksten, bijvoorbeeld in opdracht van leveranciers, waarin een product of dienst wordt gepromoot bij monde van bijvoorbeeld een accountmanager of een klant. /
Voorbeeldartikel I Vakblad IJs! / Voorbeeldartikel II Vakblad IJs! / Voorbeeldartikel III Vakblad IJs!
Voorbeeldartikel I Bakkers in bedrijf / Voorbeeldartikel II Bakkers in bedrijf / Voorbeeldartikel III Bakkers in bedrijf
Ghostwriting voor Dolf Kos - From hero to zero
Dolf Kos heeft niets met auto’s. Toch bouwt hij een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikt. Hij maakt jeugddromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar wordt. Dolf ziet voortdurend gaatjes in de markt, springt daarin en bouwt verder. De omzet groeit, het aantal medewerkers groeit. Soms zo hard, dat het binnen de onderneming bijna niet meer valt bij te benen. Uiteindelijk leidt deze onstuimige groei tot een faillissement.
Dolf Kos wilde zijn verhaal vastleggen in een boek. Voor zijn eigen omgeving en om een nare periode uit zijn leven te kunnen afsluiten, maar ook om andere ondernemers met zijn verhaal te inspireren. Tijdens onze gesprekken groeide het besef dat de hindernissen die Dolf onderweg is tegengekomen helemaal niet uniek zijn. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte en een bepaalde groei.
Ik heb op basis van persoonlijke interviews met Dolf en een aantal mensen uit zijn omgeving het ondernemersverhaal van Dolf vastgelegd. Daaraan heb ik vervolgens een groeimodel van NLGroeit gekoppeld. Zo is het boek From hero to zero (2020) een combinatie van leerzame theorie en aanstekelijke praktijk geworden.
Kijk voor meer informatie over het boek van Dolf en voor een aantal voorbeeldfragmenten op www.fromherotozero.nl.
Artikelen voor Landidee
Het magazine Landidee wordt uitgegeven door uitgeverij Vipmedia. Het blad, dat achtmaal per jaar verschijnt, biedt inspiratie voor in en rond het huis en staat vol inspirerende verhalen en tips, die aansluiten bij het seizoen. Het is hét blad voor iedereen die meer wil weten over de laatste trends en de leukste ideeën voor het binnen- en buitenleven.
In het magazine Landidee schrijf ik een vaste column over mijn belevenissen rondom ons eigen boerderijtje tussen de Veluwe en de IJssel. Want na mijn verhuizing van de Utrechtse Heuvelrug naar het buitengebied van Epe viel ik van de ene in de andere verbazing. Van welig tierend onkruid en dieren die ’s nachts jouw (?) terrein op z’n kop zetten tot de meest schitterende zonsondergangen en een enorm gevoel van vrijheid: het hoort allemaal bij het leven op het platteland. Een groot deel van die columns vind je hier.
Daarnaast schrijf ik op verzoek van de redactie regelmatig artikelen voor het magazine. Voor de kerstspecial bijvoorbeeld of over prachtige tuinen of mooie ambachten.
Voorbeeld redactioneel artikel Landidee – Viltvrouw Hannah Christina
Voorbeeld redactioneel artikel Landidee – Pottenbakkerij De Smeltkroes
Voorbeeld redactioneel artikel Landidee – Plukboerderij Grondig
Voorbeeld redactioneel artikel Landidee – B&B De Ruttermolen
Ghostwriting voor Ralph van Dam - Langs de afgrond
Ralph van Dam heeft meermalen een bedrijf opgericht en ook weer van de hand gedaan – al dan niet vrijwillig. Hij werkte met vrienden, met familie, met interne en externe investeerders. In elk bedrijf heeft hij successen gekend en mooie vruchten geplukt. Maar in iedere onderneming is hij ook belazerd – soms juist door de mensen die het dichtst bij hem stonden.
Een zakelijk ingrijpend faillissement zorgt ervoor dat Ralph uiteindelijk zijn verhaal wil delen met andere ondernemers. Hij daagt hen uit óók de minder leuke kanten van ondernemerschap te belichten en te delen. Daarom heeft hij zijn eigen ondernemersverhaal in boekvorm gegoten, wordt op basis daarvan regelmatig uitgenodigd als spreker op bijeenkomsten en congressen en heeft zijn eigen column op de website van De Ondernemer.
Ik heb op verzoek van Ralph van Dam zijn verhaal opgeschreven, op basis van diverse persoonlijke interviews met Ralph zelf en met mensen uit zijn omgeving. Dit heeft geresulteerd in het boek Langs de afgrond (2018), dat is uitgegeven voor Van Duuren Management.
Kijk voor meer informatie over het boek Langs de afgrond en enkele voorbeeldfragmenten op www.langsdeafgrond.nl.
Ghostwriting voor Klaes Hoekstra - Wereldberoemd in Bedum
Klaes Hoekstra is van oorsprong een Friese ondernemer in hart en nieren. Jarenlang had hij een ambachtelijke bakkerij in het Groningse Bedum. Zijn missie: een warme bakker zijn voor ieder eetmoment.
Door middel van talloze ludieke acties en vrolijke persberichten wist Klaes vanuit de kop van de provincie Groningen iedere keer weer op te vallen. Hij interesseerde niet alleen zijn klanten, maar ook de regionale en nationale pers voor zijn bedrijf en zijn producten. Klaes gelooft in ‘free publicity’ (niet een advertentie in de krant zorgt voor goede zaken, maar het feit dat er over je wordt gepraat). En in ‘long distance reclame’ (niet alles wat je doet, levert meteen geld op).
Zijn ondernemerslessen heeft Klaes laten vastleggen in een vrolijk inspiratieboek. Dit boek is bestemd voor actieve ondernemers, die hard werken en uitgaan van hun eigen kracht. Ondernemers die kansen zien in bedreigingen en die zin hebben om hun persoonlijkheid in de strijd te gooien. Het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken (2011) reikt iedere ondernemer in het MKB concrete handvaten aan en zit boordevol praktisch uitvoerbare ideeën.
Ik heb Klaes voor het schrijven van dit boek diverse malen geïnterviewd. Van onschatbare waarde was een groot archief vol krantenknipsels, foto’s en persberichten. Ook het gesprek met zijn bejaarde vader heeft een prachtige bijdrage aan het boek geleverd. Het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken, inspiratieboek voor actieve ondernemers is in 2011 in eigen beheer uitgegeven. In 2017 is het boek vertaald in het Engels en verschenen onder de titel Small bakery, big impact. An entrepreneur’s guide to succes.
Redactionele artikelen voor !D Magazine
Communicatie- en strategiebureau Force451 maakt in opdracht van Debic, een merk van FrieslandCampina, tweemaal per jaar het !D Magazine voor chefs en patissiers.
In dit internationale magazine worden de diverse soorten room en boter van Debic op allerlei manieren voor het voetlicht gebracht. Er zijn interviews met sterrenchefs en toonaangevende patissiers en er worden volop recepturen en inspiratie gedeeld.
Regelmatig schrijf ik artikelen voor !D Magazine: soms op basis van een persoonlijk interview, soms op basis van audiobestanden en foto’s – bijvoorbeeld wanneer medewerkers van Debic in het buitenland een chef hebben geïnterviewd. In opdracht van Force451 schrijf ik ook regelmatig teksten voor brochures van Debic.
Voorbeeld artikel ID Magazine NL.
Testimonials en advertorials voor Beko
In opdracht van Beko Coöperatie schrijf ik voor alle dochterbedrijven van Beko (Beko Groothandel, Beko Techniek, Beko Advies, Beko Verpakkingen en Stolp International) maandelijks testimonials en advertorials.
Ik interview een klant van Beko en schrijf op basis daarvan een artikel, dat online en in de diverse nieuwsbrieven van het bedrijf wordt gedeeld. Beko laat door middel van deze verhalen de klant over hun dienstverlening vertellen.
Ook interview ik maandelijks een medewerker of bestuurslid van de organisatie. De teksten die op basis hiervan worden geschreven, worden gebruikt in de interne nieuwsbrieven en andere mediakanalen van het bedrijf om ervoor te zorgen dat men elkaar beter leert kennen.
Redactie Bakwerk
In samenwerking met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en allround reclame- en communicatiebureau VRHL maak ik een aantal keren per jaar het magazine Bakwerk. Dit tijdschrift is bedoeld voor klanten van de ambachtelijke brood- en banketbakker, die zichzelf in Bakwerk als kennisspecialist en vakman presenteert.
Het blad bevat onder andere verhalen uit de bakkerij, recepten om zelf met producten van je bakker aan de slag te gaan en allerhande achtergrondinformatie over producten en werkwijze van de ambachtelijke bakker.
Na een redactievergadering met alle betrokkenen breng ik de wensen voor de kopij van het eerstvolgende nummer in kaart, schrijf de bijbehorende artikelen, vraag bijpassend beeldmateriaal op bij betrokkenen, bewaak de deadlines en kijk mee tijdens de proevencontrole. Voor de Stichting Ambachtelijke Bakkerij verzorg ik ook webteksten, advertorials en brochures.
Voorbeeld magazine Bakwerk.
Auteur Meesterlijk IJs
Nederland kent talloze goede ijsbereiders, waar het smullen geblazen is. Maar slechts enkele van deze ijsbereiders zijn benoemd tot SVH Meester IJsbereider. Een Meester IJsbereider ben je namelijk niet zomaar.
SVH Meester IJsbereiders behoren tot de absolute top van Nederland. Vaak zijn zij met ijs grootgebracht en in ieder geval voor hun leven ‘besmet’ met dat bijzondere ijsvirus. Hun passie voor het product en de liefde voor hun leven in de ambachtelijke ijsbranche spreekt uit de verhalen in het boek Meesterlijk IJs. Bij wijze van hoge uitzondering lichtten de Meester IJsbereiders bovendien allemaal een tipje van de sluier van hun uitzonderlijke niveau op in de bijpassende ijsrecepten.
Uitgeverij Eisma Trademedia in Leeuwarden, destijds uitgever van onder meer Vakblad IJs!, vroeg mij om zeventien Meester IJsbereiders aan de tand te voelen over hun leven en hun werk. Ik reisde van Haarlem tot Nederweert en van Hengelo tot Haps om de mooiste verhalen op te halen. Deze zijn gebundeld in het boek Meesterlijk IJs, dat in de zomer van 2012 is verschenen (ISBN 978 9053 220 283).
Strippenkaart voor Bakery Institute
Bakery Institute, de particuliere opleiding in Zaandam voor iedereen met belangstelling voor het bakkersvak, neemt op regelmatige basis een strippenkaart bij Van ’t Land af.
Wanneer ik kan bijspringen op redactioneel gebied, bijvoorbeeld om een persbericht te schrijven, een vacaturetekst te maken of een brief te redigeren, wordt de opdracht ingepland en op basis van uren van de strippenkaart gehaald. Zo heeft Bakery Institute de beschikking over een extra communicatiemedewerker op het moment dat dat nodig en gewenst is.
Redactionele artikelen voor Hulphond Magazine
Stichting Hulphond geeft driemaal per jaar een magazine uit voor haar cliënten, donateurs en vrijwilligers. Hieraan lever ik belangeloos bijdragen.
Ik interview op verzoek van de afdeling communicatie bijvoorbeeld cliënten over het belang van hun hulphond of medewerkers van de stichting over de werkzaamheden van Hulphond Nederland. Op basis van telefonische of persoonlijke interviews lever ik twee tot drie verhalen per magazine aan.
Voorbeeld artikel Hulphond Nederland.