Ghostwriter
Woorden van ‘t land
Ik werk als ghostwriter, tekstschrijver en copywriter. Dat betekent dat ik verhalen namens ondernemende mensen opschrijf, dat ik redactionele artikelen verzorg en dat ik commerciële teksten kan maken voor merken en bedrijven. Benieuwd naar mijn stijl? In dit portfolio vind je een aantal voorbeeldteksten en/of beschrijvingen van boeken die ik heb gemaakt.
Ghostwriting voor Harm en Dionne Wiertz
Harm en Dionne Wiertz uit Kerkrade vieren in 2022 een bijzonder jaar. Dionne wordt 50 jaar, ze zijn 25 jaar getrouwd én uitzendorganisatie Wiertz Company, het bedrijf dat zij samen hebben opgericht, bestaat 25 jaar. Het is voor het Limburgse echtpaar de aanleiding om een boek te laten schrijven. Een boek vol verhalen en foto’s, als herinnering aan de mooie reis die zij samen hebben afgelegd. Een boek waar je bij tijd en wijle doorheen bladert, om terug te kijken op en nog eens te denken aan de weg die gezamenlijk is afgelegd.
Het heeft geresulteerd in het boek Een briefje van het uitzendbureau, dat officieel in Kerkrade is gepresenteerd op 9 mei 2022. De titel refereert aan het begin van alles: het briefje dat Dionne eind 1996 ontving van uitzendbureau Adecco, met de vraag of ze daar nog altijd ingeschreven wilde blijven staan. Omdat banen in die tijd best schaars waren en Dionne haar draai nog niet helemaal gevonden had, gaf ze aan dat ze graag in het bestand wilde blijven staan en zelfs wel open stond voor iets nieuws. Het uitzendbureau belde haar, vroeg haar om eens langs te komen voor een interne vacature en wat volgde was een gesprek met de toenmalige manager van de vestiging in Kerkrade: Harm Wiertz. En de rest is geschiedenis!
Het briefje van het uitzendbureau was het begin van een verliefdheid, een relatie en een huwelijk dat in 2022 al 25 jaar bestaat. Van drie kinderen én van een mooi bedrijf. En nu ook van een prachtig, bewaarwaardig jubileumboek dat ik met veel plezier voor deze sympathieke ondernemers heb geschreven.
Kijk voor meer informatie over ondernemers Harm en Dionne Wiertz op www.wiertzfamily.com.
Ghostwriting voor Arthur Dontje - GROOT
Arthur Dontje runt ruim veertig jaar het bedrijf Dobla: een producent van chocolade decoraties, ooit begonnen door zijn ouders als groothandel voor bakkerijgrondstoffen. Dontje scheert door zijn stijl van ondernemen meermalen langs de rand van faillissementen, betaalt het vakantiegeld van zijn personeel door zijn Harley Davidson te verkopen en financiert overnames door de verkoop van machines.
Uiteindelijk is Dobla de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant. Er wordt geproduceerd op drie continenten, er zijn meer dan vijfhonderd medewerkers in dienst, er wordt geleverd aan 63 verschillende landen. Dontje verkoopt zijn bedrijf in 2018 voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma en behoort door deze verkoop in één klap tot de rijkste ondernemers van Nederland. Hoe bereik je dat succes in één mensenleven?
Het Pietje Bell-verhaal van Arthur Dontje verdiende een boek. En dat boek kon alleen maar GROOT heten. Want: ‘Als je niet groot denkt, gaat het nooit groot worden’. Arthur Dontje heeft mij gevraagd om zijn verhaal, vanaf zijn allervroegste jeugd tot en met de verkoop van het bedrijf, vast te leggen.
Op basis van interviews met Arthur zelf en met een aantal mensen uit zijn nabije omgeving heb ik het verhaal geschreven. Ik verzorgde voor GROOT ook de contacten met de vormgever, fotograaf en uitgever en hielp mee het boek bekendheid te geven, door berichten voor social media te schrijven en deze zelf ook te delen.
Kijk voor meer informatie over GROOT op www.arthurdontje.nl.
Ghostwriting voor Dolf Kos - From hero to zero
Dolf Kos heeft niets met auto’s. Toch bouwt hij een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikt. Hij maakt jeugddromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar wordt. Dolf ziet voortdurend gaatjes in de markt, springt daarin en bouwt verder. De omzet groeit, het aantal medewerkers groeit. Soms zo hard, dat het binnen de onderneming bijna niet meer valt bij te benen. Uiteindelijk leidt deze onstuimige groei tot een faillissement.
Dolf Kos wilde zijn verhaal vastleggen in een boek. Voor zijn eigen omgeving en om een nare periode uit zijn leven te kunnen afsluiten, maar ook om andere ondernemers met zijn verhaal te inspireren. Tijdens onze gesprekken groeide het besef dat de hindernissen die Dolf onderweg is tegengekomen helemaal niet uniek zijn. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte en een bepaalde groei.
Ik heb op basis van persoonlijke interviews met Dolf en een aantal mensen uit zijn omgeving het ondernemersverhaal van Dolf vastgelegd. Daaraan heb ik vervolgens een groeimodel van NLGroeit gekoppeld. Zo is het boek From hero to zero (2020) een combinatie van leerzame theorie en aanstekelijke praktijk geworden.
Kijk voor meer informatie over het boek van Dolf en voor een aantal voorbeeldfragmenten op www.fromherotozero.nl.
Ghostwriting voor Ralph van Dam - Langs de afgrond
Ralph van Dam heeft meermalen een bedrijf opgericht en ook weer van de hand gedaan – al dan niet vrijwillig. Hij werkte met vrienden, met familie, met interne en externe investeerders. In elk bedrijf heeft hij successen gekend en mooie vruchten geplukt. Maar in iedere onderneming is hij ook belazerd – soms juist door de mensen die het dichtst bij hem stonden.
Een zakelijk ingrijpend faillissement zorgt ervoor dat Ralph uiteindelijk zijn verhaal wil delen met andere ondernemers. Hij daagt hen uit óók de minder leuke kanten van ondernemerschap te belichten en te delen. Daarom heeft hij zijn eigen ondernemersverhaal in boekvorm gegoten, wordt op basis daarvan regelmatig uitgenodigd als spreker op bijeenkomsten en congressen en heeft zijn eigen column op de website van De Ondernemer.
Ik heb op verzoek van Ralph van Dam zijn verhaal opgeschreven, op basis van diverse persoonlijke interviews met Ralph zelf en met mensen uit zijn omgeving. Dit heeft geresulteerd in het boek Langs de afgrond (2018), dat is uitgegeven voor Van Duuren Management.
Kijk voor meer informatie over het boek Langs de afgrond en enkele voorbeeldfragmenten op www.langsdeafgrond.nl.
Ghostwriting voor Klaes Hoekstra - Wereldberoemd in Bedum
Klaes Hoekstra is van oorsprong een Friese ondernemer in hart en nieren. Jarenlang had hij een ambachtelijke bakkerij in het Groningse Bedum. Zijn missie: een warme bakker zijn voor ieder eetmoment.
Door middel van talloze ludieke acties en vrolijke persberichten wist Klaes vanuit de kop van de provincie Groningen iedere keer weer op te vallen. Hij interesseerde niet alleen zijn klanten, maar ook de regionale en nationale pers voor zijn bedrijf en zijn producten. Klaes gelooft in ‘free publicity’ (niet een advertentie in de krant zorgt voor goede zaken, maar het feit dat er over je wordt gepraat). En in ‘long distance reclame’ (niet alles wat je doet, levert meteen geld op).
Zijn ondernemerslessen heeft Klaes laten vastleggen in een vrolijk inspiratieboek. Dit boek is bestemd voor actieve ondernemers, die hard werken en uitgaan van hun eigen kracht. Ondernemers die kansen zien in bedreigingen en die zin hebben om hun persoonlijkheid in de strijd te gooien. Het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken (2011) reikt iedere ondernemer in het MKB concrete handvaten aan en zit boordevol praktisch uitvoerbare ideeën.
Ik heb Klaes voor het schrijven van dit boek diverse malen geïnterviewd. Van onschatbare waarde was een groot archief vol krantenknipsels, foto’s en persberichten. Ook het gesprek met zijn bejaarde vader heeft een prachtige bijdrage aan het boek geleverd. Het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken, inspiratieboek voor actieve ondernemers is in 2011 in eigen beheer uitgegeven. In 2017 is het boek vertaald in het Engels en verschenen onder de titel Small bakery, big impact. An entrepreneur’s guide to succes.