Ghostwriter
Woorden van ‘t land
Ik werk als ghostwriter, tekstschrijver en copywriter. Dat betekent dat ik verhalen namens ondernemende mensen opschrijf, dat ik redactionele artikelen verzorg en dat ik commerciële teksten kan maken voor merken en bedrijven. Benieuwd naar mijn stijl? In dit portfolio vind je een aantal voorbeeldteksten en/of beschrijvingen van boeken die ik heb gemaakt.

Een briefje van het uitzendbureau
In opdracht van Harm en Dionne Wiertz uit Kerkrade schreef ik in 2021-2022 het boek Een briefje van het uitzendbureau. Een chique, vierkant koffietafelboek met harde kaft, vol verhalen en foto’s over 25 jaar huwelijk én 25 jaar ondernemerschap binnen arbeidsbemiddelingsbureau Wiertz Company, het bedrijf dat zij samen hebben opgericht.
De titel van het boek refereert aan het begin van alles: het briefje dat Dionne eind 1996 ontving van uitzendbureau Adecco, met de vraag of ze daar nog altijd ingeschreven wilde blijven staan. Omdat banen in die tijd best schaars waren en Dionne haar draai nog niet helemaal gevonden had, gaf ze aan dat ze graag in het bestand wilde blijven staan en zelfs wel open stond voor iets nieuws. Het uitzendbureau belde haar, vroeg haar om eens langs te komen voor een interne vacature en wat volgde was een gesprek met de toenmalige manager van de vestiging in Kerkrade: Harm Wiertz. De rest is geschiedenis!
Kijk voor meer informatie over ondernemers Harm en Dionne Wiertz op www.wiertzfamily.com.
Lees ook eens het interview met mij over mijn werk als ghostwriter in Tekstblad 1-2025.

GROOT
In opdracht van Arthur Dontje schreef ik in 2020 het boek GROOT. Het Pietje Bell-verhaal van deze ondernemer verdiende namelijk een boek. En dat boek kon alleen maar GROOT heten. Want: ‘Als je niet groot denkt, gaat het nooit groot worden’. Arthur heeft mij gevraagd om zijn levensverhaal, vanaf zijn allervroegste jeugd tot en met de verkoop van zijn bedrijf Dobla, vast te leggen.
Arthur Dontje runde ruim veertig jaar het bedrijf Dobla: een producent van chocolade decoraties, ooit begonnen door zijn ouders als groothandel voor bakkerijgrondstoffen. Dontje scheert door zijn stijl van ondernemen meermalen langs de rand van faillissementen, betaalt het vakantiegeld van zijn personeel door zijn Harley Davidson te verkopen en financiert overnames door de verkoop van machines. Uiteindelijk is Dobla de grootste producent van chocolade decoraties ter wereld en heeft toonaangevende, internationale bedrijven als klant. Er wordt geproduceerd op drie continenten, er zijn meer dan vijfhonderd medewerkers in dienst en er wordt geleverd aan 63 verschillende landen. Dontje verkoopt zijn bedrijf in 2018 voor een astronomisch bedrag aan een Italiaanse firma en behoort door deze verkoop in één klap tot de rijkste ondernemers van Nederland. Hoe bereik je dat succes in één mensenleven?
Op basis van interviews met Arthur zelf en met een aantal mensen uit zijn nabije omgeving heb ik het verhaal geschreven. Ik verzorgde voor GROOT ook de contacten met de vormgever, fotograaf en uitgever en hielp mee het boek bekendheid te geven, door berichten voor social media te schrijven en deze zelf ook te delen.
Kijk voor meer informatie over GROOT op www.arthurdontje.nl.

From hero to zero
In opdracht van Dolf Kos schreef ik in 2020 het boek From hero to zero. Dolf heeft niets met auto’s. Toch bouwde hij een bedrijf, waarmee hij uiteindelijk over meer dan tweehonderd voertuigen beschikte. Hij maakte jeugddromen waar door luxe sportwagens, stoere quads en ontzagwekkende tanks te verhuren in kleine tijdseenheden, zodat een ritje daarin voor iedereen betaalbaar werd. Dolf zag voortdurend gaatjes in de markt, sprong daarin en bouwde verder. De omzet groeide, het aantal medewerkers groeide. Soms zo hard, dat het binnen de onderneming bijna niet meer viel bij te benen. Uiteindelijk leidde deze onstuimige groei tot een faillissement.
Dolf wilde zijn levensverhaal vastleggen om een vervelende periode in zijn leven af te sluiten en andere ondernemers met zijn verhaal te inspireren. De hindernissen die hij op zijn pad als ondernemer tegenkwam, zijn namelijk niet uniek. Veel problemen horen bij een bepaalde grootte en een bepaalde groei. Op basis van persoonlijke interviews met Dolf en een aantal mensen uit zijn omgeving heb ik het ondernemersverhaal van Dolf vastgelegd. Daaraan heb ik vervolgens een groeimodel van NLGroeit gekoppeld. Zo is het boek een combinatie van leerzame theorie en aanstekelijke praktijk geworden.
Kijk voor meer informatie over het boek van Dolf en voor een aantal voorbeeldfragmenten op www.fromherotozero.nl.

Langs de afgrond
In opdracht van Ralph van Dam schreef ik in 2017 het boek Langs de afgrond, dat is uitgegeven voor Van Duuren Management. Ralph van Dam heeft meermalen een bedrijf opgericht en ook weer van de hand gedaan – al dan niet vrijwillig. Hij werkte met vrienden, met familie, met interne en externe investeerders. In elk bedrijf heeft hij successen gekend en mooie vruchten geplukt. Maar in iedere onderneming is hij ook belazerd – soms juist door de mensen die het dichtst bij hem stonden.
Een zakelijk ingrijpend faillissement zorgde ervoor dat Ralph zijn verhaal wilde delen met andere ondernemers om ook de minder leuke kanten van ondernemerschap te belichten. Ik heb zijn verhaal opgeschreven op basis van diverse persoonlijke interviews met Ralph zelf en met mensen uit zijn omgeving. Mede door de publicatie van zijn boek wordt Ralph regelmatig uitgenodigd als spreker op bijeenkomsten en congressen en heeft zijn eigen column op de website van De Ondernemer.
Kijk voor meer informatie over het boek Langs de afgrond en enkele voorbeeldfragmenten op www.langsdeafgrond.nl.

Wereldberoemd in Bedum en omstreken
In opdracht van Klaes Hoekstra schreef ik in 2011 het boek Wereldberoemd in Bedum en omstreken. In dit vrolijke inspiratieboek voor ondernemers legde ik al Klaes’ ondernemerslessen en ludieke acties vast. Voor het schrijven van dit boek heb ik Klaes diverse malen geïnterviewd. Van onschatbare waarde was een groot archief vol krantenknipsels, foto’s en persberichten. Ook het gesprek met zijn bejaarde vader heeft een prachtige bijdrage aan het boek geleverd. Het boek is in eigen beheer uitgegeven. In 2017 is het boek vertaald in het Engels en verschenen onder de titel Small bakery, big impact. An entrepreneur’s guide to succes.
Klaes Hoekstra is van oorsprong een Friese ondernemer in hart en nieren. Jarenlang had hij een ambachtelijke bakkerij in het Groningse Bedum. Zijn missie: een warme bakker zijn voor ieder eetmoment. Door middel van talloze ludieke acties en vrolijke persberichten wist Klaes vanuit de kop van de provincie Groningen iedere keer weer op te vallen. Hij interesseerde niet alleen zijn klanten, maar ook de regionale en nationale pers voor zijn bedrijf en zijn producten. Klaes gelooft in ‘free publicity’ (niet een advertentie in de krant zorgt voor goede zaken, maar het feit dat er over je wordt gepraat). En in ‘long distance reclame’ (niet alles wat je doet, levert meteen geld op). Met zijn boek boordevol praktisch uitvoerbare ideeën reikte hij iedere MKB-ondernemer die kansen ziet in bedreigingen en niet bang is om zijn persoonlijkheid in de strijd te gooien concrete handvaten aan.

Meesterlijk IJs
In opdracht van uitgeverij Eisma Trademedia in Leeuwarden, destijds uitgever van onder meer Vakblad IJs!, schreef ik in 2012 het boek Meesterlijk IJs (ISBN 978 9053 220 283).
SVH Meester IJsbereiders behoren tot de absolute top van Nederland. Vaak zijn zij met ijs grootgebracht en in ieder geval voor hun leven ‘besmet’ met dat bijzondere ijsvirus. Hun passie voor het product en de liefde voor hun leven in de ambachtelijke ijsbranche spreekt uit de verhalen in het boek Meesterlijk IJs. Ik sprak voor het boek zeventien Meester IJsbereiders door heel Nederland: van Haarlem tot Nederweert en van Hengelo tot Haps. Bij wijze van hoge uitzondering lichtten de Meester IJsbereiders bovendien allemaal een tipje van de sluier van hun uitzonderlijke niveau op in de bijpassende ijsrecepten.