Je weet het dat belangrijk is om de wereld te laten zien wat je kunt en doet. Je wilt graag meer vertellen over je service, je dienstverlening en je product. Je zou social media heel graag zakelijk inzetten. Maar het ontbreekt je aan tijd, aan zin, aan inspiratie of aan schrijftalent om regelmatig mooie en zinvolle berichten te maken. Ook daarbij kan een tekstschrijver je helpen.
Social media: je bent er dol op of je zou ze het liefste links laten liggen. Feit is dat online zichtbaarheid voor iedere ondernemer van groot belang is. Door te bouwen aan een online netwerk kun je je gewenste opdrachtgevers gemakkelijk (en gratis) bereiken en inspelen op concrete behoeftes. Want social media is natuurlijk meer dan alleen maar leuke feitjes over jezelf delen, uitsluitend vertellen wat je die week allemaal hebt gedaan of welke omzet je daarmee hebt behaald. Niet zo héél interessant voor jouw volgers. Op social media moet je vooral laten zien dat jij dé expert bent op jouw vakgebied.
Maak een keuze
Bah! Dat hoor ik je bijna denken. En dat denk ik zelf ook weleens… Hoe zorg je ervoor niet arrogant over te komen? Waar ligt de balans tussen zelfverheerlijking, goed laten zien wat jij kunt en interessante content, die waardevol is voor de lezer? Om alvast de eerste stress en ergernis rondom social media te voorkomen, is het belangrijk om te kiezen waar je zichtbaar wilt zijn. Je hoeft niet overal te verschijnen. Wat past bij jou? Een zakelijk account, een vrolijk fotokanaal, vlogs op YouTube of misschien een podcast? Maak een keuze! Daarmee breng je focus aan. Kun je je vervolgens gaan concentreren op wat jij op dat kanaal wilt vertellen.
What’s in it for me?
In deze tijd een belangrijke vraag. Wat heb IK eraan? Natuurlijk vinden mensen het leuk om nu en dan iets te lezen over wat jij hebt gedaan of bereikt. Maar veel interessanter vinden ze het over het algemeen om iets te lezen waar ze zelf iets aan hebben. Deel dus van je kennis. Of laat duidelijk weten waarom jij een ander goed zou kunnen helpen. Zorg ervoor dat de lezer onder de indruk is van jouw expertise en ineens zeker weet dat hij of zij bij jou moet zijn.
Social media zakelijk inzetten
Als je je social media zakelijk wilt inzetten, moet je niet blijven posten over wat jij interessant vindt, maar vooral posten over wat jouw potentiële opdrachtgevers interessant vinden. Verplaats je dus goed in je opdrachtgevers en bedenk wat zij van jou willen weten of waarmee je hen verder kunt helpen. Overigens is het natuurlijk de kunst om goed te balanceren tussen laten zien dat jij de juiste kennis en expertise in huis hebt en nog niet teveel (gratis) weggeven. Het doel is immers toch een betaalde opdracht te verwerven.
Hulp nodig?
Komt het er in jouw dagelijkse praktijk te weinig van om berichten te maken voor social media? Vind je het moeilijk om de juiste woorden te vinden voor wat jij wilt delen met (potentiële) klanten? Heb je geen zin of tijd om hier wekelijks rustig voor te gaan zitten? Bedenk dan dat je ook hiervoor een tekstschrijver in de arm kunt nemen. Samen maken wij een contentkalender en bepalen wat interessant is voor jouw doelgroep. Ook kiezen we het juiste kanaal om zoveel mogelijk klanten te bereiken. Bovenal schrijf ik de berichten die jij graag wilt delen: in jouw stijl, met mijn woorden. Zo komen we samen tot een inspirerend social media-account: voor jouw volgers, maar zeker ook voor jouzelf. Want wedden dat het gaat bruisen wanneer je leuke reacties, interessante feedback en niet te vergeten nieuwe opdrachten krijgt? Dan wordt de inzet van social media ineens misschien best heel leuk. Zullen we ervoor gaan?! Neem gerust contact met me op voor de mogelijkheden.