Inspiratie

Linda van 't Land - ghostwriter copywriter tekstschrijver ondernemers bureaus merken bedrijven - nieuwe huisstijl kleur

Van Bureau LiLa naar Van ’t Land

In 2011 waagde ik de sprong naar een bestaan als freelance tekstschrijver. Ik werkte op de afdeling communicatie van een werkgeversorganisatie en had twee jaar daarvoor voor dat bedrijf een jubileumboek gemaakt bij het tienjarig bestaan van de vereniging. Het betekende door het hele land op bezoek bij de beste ondernemers uit de branche waarvoor ik werkte, thuis hun verhalen uitwerken tot aansprekende en inspirerende hoofdstukken voor andere ondernemers en later in dat traject samenwerken met uitgever en vormgevers. Een heerlijke klus, die me er uiteindelijk van overtuigd heeft mijn hart én mijn grootste passie te volgen: leven van schrijven.

Ik zegde mijn fulltime baan in loondienst op en richtte Bureau LiLa op: een tekstschrijversbureau dat meteen een vliegende start kende. Ik pakte alles aan en wilde voor iedereen werken; mijn fulltime week was al gauw weer meer dan gevuld.

Nu, tien jaar na de start van mijn Bureau LiLa, is het tijd voor vernieuwing. In mijn werk durf ik inmiddels steeds vaker bewuste keuzes te maken voor wat ik wel en liever niet meer wil doen. Ik word in toenemende mate gevraagd als ghostwriter door ondernemers die hun verhaal in boekvorm willen vastleggen: een rol die me past en die ik graag verder wil uitbreiden. En ik verhuisde naar een plek waar ik, los van ons woonhuis, zelfstandig kan werken en in alle rust en ruimte opdrachtgevers aan huis kan ontvangen: voor een uur of wellicht zelfs voor enkele dagen.

Tien jaar later is het tijd voor vernieuwing en een professionaliseringsslag

Daarom vond ik het tijd voor een professionaliseringsslag. Ik wilde focus in mijn werk aanbrengen: duidelijk krijgen wie mijn opdrachtgevers zijn, voor welke partijen ik graag wil werken en welke werkzaamheden dat dan zijn. Ik heb Essencio, een bureau voor content en design, gevraagd om mij te helpen bij het ontwikkelen van mijn merkstrategie en branding. En dat had grote gevolgen!

Van ‘t Land

Met ingang van 1 maart 2021 staat mijn nieuwe website online, hanteer ik een nieuwe huisstijl én ga ik verder onder een nieuwe naam. Nu ja, nieuw… Samen met Essencio kwam ik tot de conclusie dat mijn nieuwe bedrijfsnaam Van ’t Land moest worden. Mijn eigen achternaam dus, omdat mensen ook in de afgelopen tien jaar eigenlijk geen zaken deden met Bureau LiLa maar met mij: Linda van ’t Land.

Deze achternaam past bovendien als een jas bij de plek waar ik nu werk: op het platteland, in het buitengebied van Epe, met eindeloos zicht op koeien, schapen en weilanden. Vanaf nu komen mijn teksten dus van ’t land. En dat maakte deze naam perfect.

Linda van 't Land - platteland - buitengebied - tekstschrijven - copywriting - ghostwriting - huisstijl - Van 't Land - logo

Huisstijl en logo

Essencio ontwikkelde op basis van de nieuwe bedrijfsnaam voor mij een nieuw logo en een bijpassende huisstijl. Het logo bestaat uit diverse elementen die zowel de letterlijke kant van de eigennaam Van ’t Land (Linda als tekstschrijver) als de figuurlijke kant (het buitenleven, de natuur) laten zien.

Er is gebruik gemaakt van typografische elementen, (vierkante) haken en accolades. De haken zijn geopend, om aan te geven dat daar tussenin nog van alles kan gebeuren en aan het verhaal kan worden toegevoegd.

Drie bomen staan voor het buitenleven en de drie doelgroepen waarvoor ik werk: ondernemers, redacties & bureaus en merken & bedrijven

Logo - Linda van 't Land - huisstijl - tekstschrijverDrie bomen staan voor het buitenleven en de drie doelgroepen waarvoor ik werk: ondernemers, redacties & bureaus en merken & bedrijven. Eén van de boompjes is goed geworteld, net als ik. De andere twee boompjes ‘zweven’, wat naar verbeeldingskracht verwijst. Uiteindelijk blijft een mooie tekst schrijven namelijk een magisch proces, met soms zelfs een betoverend resultaat. Het hart van elke boom is de letter ‘L’ in onderkast: een kleine knipoog naar mijn naam – en ook naar mijn oude bedrijfsnaam, waarin ik altijd mijn initialen LiLa had verwerkt. De horizontale lijn in het logo geeft de weidsheid van het land aan en de horizon, waarop ik graag samen met mijn opdrachtgevers in concrete teksten en verhalen een stip wil zetten.

 


Kleuren en typografie

In mijn huisstijl wordt gewerkt met lichte en vergrijsde kleuren. Een groentint, omdat ik van groen houd en tegenwoordig door groen wordt omringd. De grijspaarse kleur is een verwijzing naar Bureau LiLa, de naam en kleur die ik tien jaar lang heb gebruikt voor mijn onderneming.

Ik houd van afspraken maken en een planning volgen. Tegelijkertijd wil ik warm meelevend, laagdrempelig en open zijn

De gekozen typografie is licht en open, maar ook strak en duidelijk. Het geheel heeft een transparante uitstraling. Dat past bij mijn werk en bij mijn werkwijze. Ik houd van afspraken maken en een planning volgen. Tegelijkertijd wil ik warm meelevend, laagdrempelig en open zijn. Om dat te benadrukken en daarnaast ook nog een gevoel van creativiteit te geven, zijn de gescheurde stroken papier gebruikt.

Nieuwe naam, nieuwe tijd

Het is spannend om onder een nieuwe naam en met een nieuwe huisstijl verder te gaan. Alsof je helemaal opnieuw begint. Tegelijkertijd gun ik het mijzelf én mijn bureau om deze professionaliseringsslag te ondergaan. Ik hoop namelijk nog jarenlang als freelance tekstschrijver te mogen werken. Mensen interviewen en hun verhalen opschrijven blijft wat ik het állerliefste doe.

Veel dank aan Margreet Kattouw en Jiska Rook van Essencio, die me geweldig hebben geholpen in dit traject! Ook Ellen Kleinlangevelsloo van Kwestie van Inhoud verdient complimenten voor het schrijven van mijn merkstrategie.

Wil je meer lezen over mijn werkzaamheden en mijn leven op het platteland? Abonneer je dan op mijn seizoensnieuws!

Gerelateerde blogs

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, pup, hond, Golden Retriever, puppy, Guusje

Overweldigend was het. Ik was afgelopen zomer nog maar nauwelijks hersteld van een operatie of er kwam een nieuwe hond in huis. Een pup van acht weken oud, opnieuw een Golden Retriever. Al voordat ze geboren was, stonden we in nauw contact met de fokker. En toen de elf pups eenmaal daar waren,...

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, bollen, tulpen, narcissen, sneeuwklokjes, krokussen, tuinieren, tuin, lente, voorjaar

Ik vind het misschien wel een van de vervelendste tuinklussen van het najaar: tulpenbollen planten. In een grote tuin maken twee zakjes tulpenbollen het verschil niet in de lente, dus ik plant er op ons boerenerf ieder najaar minimaal driehonderd. Het bestellen van de bollen bij mijn favoriete...

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, zomer, zomerseizoen, seizoenen, herfst, winter, lente, buiten, geluksmomenten, Jochem Myer, Coen Verbraak, Over Leven

Onlangs zwierf er een televisiefragmentje over internet waarin cabaretier Jochem Myer voor het programma Over Leven in gesprek gaat met de geweldige interviewer Coen Verbraak. Het fragment was al jaren oud, maar kennelijk bleef het mensen intrigeren. Jochem beschrijft in het gesprek hoe hij he...