Politici die hun memoires publiceren. Sporters die hun levensverhaal aan het papier toevertrouwen. En managementgoeroes die het ene na het andere boek de wereld in slingeren. Knap dat ze allemaal zo goed kunnen schrijven? Welnee. De meesten van hen hebben een ghostwriter ingehuurd. Dat is niet alleen tijdbesparend. Het is ook nog eens heel slim!
Wat is een ghostwriter?
Een ghostwriter is een professionele tekstschrijver of auteur, die in opdracht van iemand anders een boek, column, speech, blog, artikel of opiniestuk schrijft namens die ander. De naam van de opdrachtgever wordt als auteur vermeld; de ghostwriter krijgt in principe geen credits voor wat hij heeft geschreven. De naam van de echte schrijver wordt dus niet vermeld op de cover of bij het artikel: die eer gaat geheel en al naar de opdrachtgever. Part of the deal!
Wat doet een ghostwriter?
Veel bekende mensen, kennisexperts of drukbezette ondernemers huren een ghostwriter in om hun verhaal vast te leggen. Niet iedereen kan namelijk goed schrijven of heeft de tijd om daar rustig voor te gaan zitten. Het voordeel van een professionele ghostwriter is bovendien dat hij of zij de nodige afstand heeft tot het verhaal of de theorie. Hierdoor kan de schrijver hoofd- en bijzaken soms beter onderscheiden dan de verteller en goed aangeven wat interessant is voor een breder publiek (en wat wellicht meer verhalen zijn voor bij een borrel thuis). Vergelijk het met het opruimen van je werkkamer: zelf strand je bij een stapel oude foto’s, de lieve briefjes die je ooit van je partner kreeg, de boeken die je zo graag las of de knipselmap met oude krantenberichten. Een ghostwriter kent de bijbehorende emoties niet, werkt professioneel aan een opdracht en houdt focus op het einddoel.
Niet iedereen kan goed schrijven of heeft de tijd om daar rustig voor te gaan zitten
Mijn ervaring als ghostwriter
Ik mocht ghostwriter zijn voor onder meer ondernemers Klaes Hoekstra, Ralph van Dam, Dolf Kos, Harm en Dionne Wiertz en Arthur Dontje. Hun naam staat op de cover van het boek; ik schreef de inhoud op basis van interviews met henzelf en mensen uit hun omgeving. Soms dook ik bovendien in een enorm archief vol krantenknipsels, foto’s en persberichten. Als ghostwriter kruip je namelijk helemaal in de huid van je hoofdpersoon. Soms loop ik ook een dag met iemand mee, om te ontdekken hoe iemand functioneert in zijn omgeving: zowel zakelijk als privé. Het is mogelijk om jaarverslagen, nieuwsbrieven, rapporten of bedrijfsreportages te overhandigen als ondersteunend materiaal bij de interviews.
Belangrijk is dat je als ghostwriter kunt ontdekken hoe je opdrachtgever denkt, spreekt en opereert. Dat kun je vervolgens zo natuurlijk mogelijk in het verhaal weergeven. Ik vind het belangrijk dat de hoofdpersoon ontzettend herkenbaar is in zijn of haar verhaal: véél belangrijker dan dat ik de credits krijg voor het vastleggen van dat verhaal. Al is het natuurlijk wel erg leuk wanneer ik, zoals in deze gevallen, mag delen dat ik hun werk geschreven heb. Of wanneer zij mij bijvoorbeeld vermelden in hun dankwoord of boekpromotie.
Redenen om een ghostwriter in te huren
De redenen om een ghostwriter in de arm te nemen, zijn divers. Vaak willen de opdrachtgevers hun ervaringen en expertise eindelijk eens bundelen en (laten) vastleggen. Voor het nageslacht bijvoorbeeld, of voor gelijkgestemden om er hun voordeel mee te doen. Dolf Kos vertelt in zijn boek From Hero to Zero bijvoorbeeld heel eerlijk over de verschillende groeifases in zijn bedrijf en over de valkuilen die deze fases met zich meebrachten. Zijn persoonlijke ervaringen kunnen andere ondernemers in dezelfde fase behoeden voor dezelfde fouten.
Soms weten opdrachtgevers niet waar zij moeten beginnen of hoe zij hun verhaal aantrekkelijk kunnen opschrijven. Dikwijls zijn ze er weleens aan begonnen, maar liepen al snel vast. Of ze ervaarden na verloop van tijd dat beruchte ‘writers block’. Schrijven is namelijk een vak – een vak dat een ghostwriter als geen ander beheerst.
Een boek verschaft je de status van expert
Wie een ghostwriter in de arm neemt, weet zeker dat dat boek waarvan je misschien al lang droomt of waarop je al vaak hebt zitten broeden er nu ook écht komt. Met een ghostwriter maak je namelijk duidelijke afspraken over de planning. De schrijver kan je eventueel ook helpen aan contacten met uitgevers, vormgevers en fotografen. Jij gaat over (en bent verantwoordelijk voor) de inhoud van je boek; een ghostwriter geeft daar de juiste woorden aan.
Wie een ghostwriter inschakelt, weet zeker dat dat boek waarvan je al lang droomt er nu écht komt
Zo wordt een vaak langgekoesterde droom of wens concrete werkelijkheid. Binnen afzienbare tijd ligt er een goed geschreven, lekker leesbaar boek met jouw verhaal, waarmee jij zelf de markt kunt bestormen en waarmee je jezelf optimaal kunt profileren, bijvoorbeeld op social media. Mocht het je ambitie zijn om vaker te spreken op beurzen, evenementen of congressen of bijvoorbeeld gastcolleges te geven over ‘jouw onderwerp’, dan is een eigen boek een ideaal middel om hiervoor te worden uitgenodigd. Een goed geschreven, interessant boek verschaft jou namelijk de status van expert. Het is het ultieme visitekaartje van jouw kennis, ervaringen én persoonlijkheid. Dus: ghostwriter gezocht?! Ik help je graag om je doel te realiseren!