Wil jij een dienst of een product onder de aandacht brengen? Potentiële opdrachtgevers op jouw service en kwaliteit wijzen? Vertellen hoeveel ervaring en expertise je bedrijf door de jaren heen inmiddels heeft opgedaan? Bij al die verhalen kan een goede copywriter je van dienst zijn.
Allereerst: wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter? Een tekstschrijver verzorgt redactionele kopij. Een copywriter schrijft de meer commerciële teksten, dus voor merken en bedrijven. Het gaat om pakkende en liefst vrij bondige teksten, waarmee de opdrachtgever iets kan verkopen of presenteren. Denk aan brochureteksten of reclameslogans, maar ook aan webteksten als blogs of nieuwsberichten. Een copywriter kan met wervende woorden en rake koppen precies de juiste snaar raken bij de beoogde doelgroep.
Een copywriter kan met wervende woorden en rake koppen precies de juiste snaar raken bij de beoogde doelgroep
Een copywriter kan je dus helpen om jouw eigen boodschap als bedrijf, ondernemer of ZZP’er aantrekkelijk te verwoorden. Voor een groot publiek of juist voor een zeer select gezelschap. Hij (of zij natuurlijk!) weet je product goed neer te zetten, neemt de unieke elementen uit je service en dienstverlening mee in het verhaal en houdt bij het schrijven steeds het publiek van de tekst voor ogen. Alles met het doel om klanten binnen te halen of meer te verkopen.
Eigenschappen van een copywriter
Een goede copywriter is een kameleon. De ene keer moet hij zich verplaatsen in een ambachtelijke bakker die een nieuw broodje introduceert, de volgende keer schrijft hij namens een accountantskantoor dat een nieuwe dienst in de markt wil zetten. Moeiteloos schakelt een copywriter tussen rollen en publiek, tussen producten en dienstverlening. Daarom moet een copywriter ook creatief zijn. Hij moet iedere keer opnieuw vernieuwende teksten weten te schrijven, die net even anders zijn dan die van de concurrent. Tot slot moet een copywriter snel een markt en zijn afnemers en aanbieders kunnen doorgronden, zodat hij werkelijk weet waar de behoefte ligt.
Kennis en ervaring
Ik heb veel geschreven voor vakbladen en business-to-business magazines en daardoor veel uiteenlopende ondernemers geïnterviewd. Van timmermannen, ambachtelijke bakkers, ijsbereiders en installateurs tot makelaars, bankiers, bouwbedrijven en tandartsen. Dit heeft mij een brede algemene ontwikkeling bezorgd, die me helpt om mij snel en grondig in doelgroepen en bedrijven te verdiepen. Ik heb bovendien jarenlang bij een werkgeversorganisatie gewerkt, waardoor ik weet wat ondernemers bezighoudt en welke uitdagingen er liggen.
Een copywriter moet iedere keer opnieuw vernieuwende teksten schrijven, die net even anders zijn dan die van de concurrent
Maar als ik nog een kenmerk van een goede copywriter mag noemen, is het ook dat die zijn eigen zwaktes kent. Voor mij persoonlijk geldt: als een product, een dienst, een ondernemer of een bedrijf niet bij mij past, dan zeg ik dat eerlijk en verwijs waar mogelijk door naar een collega. Om tot goede teksten te komen, redactioneel of commercieel, is het voor mij van belang om een klik te ervaren met mijn opdracht(gever).
Op jouw beurt, als opdrachtgever, is het natuurlijk belangrijk naar diezelfde klik op zoek te gaan. Er is een breed aanbod van tekstschrijvers en copywriters en allemaal hebben zij hun eigen kwaliteiten, specialismen en eigenaardigheden. Probeer niet altijd af te gaan op de vraag of iemand ervaring heeft met jouw branche of product: dat is zeker geen noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking. Sterker nog: een frisse blik van buiten kan zeer originele content opleveren.
Hoe vind je de juiste copywriter?
Een copywriter kan complexe materie snel doorgronden, weet de gevoelige snaar van je doelgroep te raken en kan aantrekkelijk opschrijven wat jij wilt vertellen. Daar hoef jij je dus eigenlijk geen zorgen over te maken. Let als opdrachtgever in een kennismakingsgesprek veel liever op hoe iemand op je overkomt, of iemand met je meedenkt en je begrijpt, of iemand doorvraagt en je aanvoelt. Per slot van rekening is de opdracht van iedere copywriter dezelfde als die van tekstschrijvers en heel veel andere zelfstandigen: we are not selling hours. We are solving a problem for our client.