Inspiratie

Linda van 't Land, Van 't Land, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, levensboek, ideeën, autobiografie, levensverhaal, expert, expertstatus, vakgebied

Word een expert door een boek te publiceren

Ondernemers zijn allemaal experts op hun eigen vakgebied. Ze beschikken over een bepaalde, als het goed is unieke kennis en kunde. Maar hoe zorg je ervoor dat anderen jou ook als expert zien en erkennen? En wat levert je die status eigenlijk op?

“Een expert is iemand die door jarenlange training en ervaring uitermate bedreven is in het oplossen van problemen in een bepaald probleemgebied. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein en kan als deskundige worden geraadpleegd, bijvoorbeeld door een particulier, een organisatie of een rechtbank”, aldus Wikipedia.

Een expert op je vakgebied

Wellicht beschouw jij jezelf als een expert. Je hebt een niche in de markt gevonden of je doet iets wat niemand anders zo goed doet of kan als jij. Misschien heb je gelijk. Maar de status van expert kun je helaas alleen verwerven, wanneer anderen erkennen dat jij die expert bent. Al ben je dus nog zo overtuigd van je eigen expertise: je hebt de bevestiging nodig van klanten, collega’s, opdrachtgevers of misschien zelfs concurrenten. Anders ben je misschien zeer kundig in je eentje, maar word je nooit gevraagd om je expertise te delen. En dat levert bijzonder weinig op.

De status van expert kun je alleen verwerven, wanneer anderen erkennen dat jij die expert bent

Hoe word je een expert?

Hoe word je nou aangewezen als expert in jouw vakgebied? Het helpt als je veel ervaring hebt in de branche waarin je werkt. Dit vergroot je geloofwaardigheid en biedt anderen vertrouwen. Het helpt wanneer je regelmatig vragen van andere ondernemers beantwoord, bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten of online. En het helpt ook wanneer je presentaties en interviews geeft.

Maar wat pas écht goed helpt, is het (laten) schrijven van een boek. Over jouzelf, over jouw kwaliteiten, over jouw inzichten in de markt waarin je werkt of in de doelgroep waarvoor je werkt. Een zakelijk boek geeft je vrijwel per direct de status van expert: zeker wanneer het boek wordt gezien als hét boek in jouw branche en goed gaat verkopen. En een boek levert nog veel meer voordelen op: dat lees je hier.

Laat je boek schrijven door een ghostwriter

Een boek schrijven is niet per se de gemakkelijkste weg naar een status als expert. Het vraagt om (veel) tijd en (veel) aandacht. En natuurlijk ook om schrijftalent. Daarom is het een idee om een ghostwriter in de arm te nemen. Als jij een ghostwriter zoekt, help ik je graag om jouw verhaal zo aansprekend mogelijk op te schrijven, zodat jij optimaal van jouw boek kunt profiteren. Dat kan bij jou, maar mag ook bij mij – waar je in alle rust en ruimte jouw verhalen kunt delen.

Wat pas écht goed helpt, is het (laten) schrijven van een boek

Expertstatus

Een boek geeft je een expertstatus. Media-trainer Machteld Kooij heeft het gedrag van bekende experts geobserveerd en komt tot de volgende conclusie: “Experts worden door hun omgeving gezien als een filter op hun vakgebied. In de oneindige informatiestroom waarin wij de hele dag spartelen, cruisen zij met een vaste, droge hand aan het roer van een comfortabel schip, terwijl ze alles opvissen wat interessant is en dat verspreiden op een manier waarmee hun publiek een connectie voelt. Hun publiek kan hierdoor ontspannen, want ze weten dat er iemand is die het overzicht heeft, die uitlegt wat er gebeurt en vertelt wat ze moeten doen.”

En er is Kooij nog iets opgevallen aan experts. “Zij hebben een persoonlijkheid waarmee ze klanten tot op het bot charmeren. Door hun onderscheidende gedrag zijn ze niet alleen de go-to guy/girl geworden waarnaar iedereen luistert, maar ze trekken ook de beste klanten aan die zonder morren de hoogste prijzen betalen – en die willen nooit meer bij ze weg.”

Word dé expert op jouw vakgebied!

Het loont dus de moeite om jezelf tot expert te verheffen. Je hebt de meeste status, trekt klanten aan voor het leven en kunt je tarieven verhogen. Ben je eenmaal de expert op jouw vakgebied, dan zal je steeds vaker worden gevraagd door media en als spreker – en zo houd je die positieve effecten in stand. Gun jezelf dus dat boek – en word dé expert op jouw vakgebied. Ik help je graag je verhaal vast te leggen!

Wil je meer lezen over mijn werkzaamheden als ghostwriter? Klik dan hier of bekijk mijn portfolio.

Gerelateerde blogs

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, wijze lessen, levenslessen, tuin, metafoor

In het vroege voorjaar sta ik vaak wat ontredderd in de tuin. Wat is er gebeurd met al die prachtig bloeiende borders? Met die bossen vol bloemen, weelderige struiken en al het groen? Na de winter is de heerlijke tuin van de zomer ervoor nauwelijks nog herkenbaar. Een mol heeft grote zandhopen...

Ga als een rivier, Go As A River, Shelley Read, Colorado, Amerika, Verenigde Staten, USA, VS, recensie, boek, boekrecensie, boekbespreking, Van 't Land, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, literatuur, adolescentenliteratuur, coming-of-age, clandestiene liefde, veerkracht, vrouwen, perziken

Leestip: Ga als een rivier – Shelley Read

“Hij zag er niet erg aantrekkelijk uit. In elk geval niet bij de eerste aanblik.” Prachtige beginzinnen van een prachtig boek: Ga als een rivier van de Amerikaanse Shelley Read. Een coming-of-ageroman...

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, spinnen, insecten, redder in nood, pa, papa, vader, held

“Je zou trots op me zijn, Pa.” Dat zeg ik de laatste tijd nog weleens hardop. Wanneer ik bijvoorbeeld met mijn blote handen een kikker uit de zwemvijver schep of met slechts een stukje toiletpapier een spin buiten zet. Als je op het platteland gaat wonen, deel je je erf namelijk met heel veel ...