Inspiratie

Linda van 't Land, Van 't Land, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, levensboek, ideeën, autobiografie, levensverhaal, expert, expertstatus, vakgebied

Word een expert door een boek te publiceren

Ondernemers zijn allemaal experts op hun eigen vakgebied. Ze beschikken over een bepaalde, als het goed is unieke kennis en kunde. Maar hoe zorg je ervoor dat anderen jou ook als expert zien en erkennen? En wat levert je die status eigenlijk op?

“Een expert is iemand die door jarenlange training en ervaring uitermate bedreven is in het oplossen van problemen in een bepaald probleemgebied. Een expert wordt geacht veel kennis en ervaring te hebben op een bepaald terrein en kan als deskundige worden geraadpleegd, bijvoorbeeld door een particulier, een organisatie of een rechtbank”, aldus Wikipedia.

Een expert op je vakgebied

Wellicht beschouw jij jezelf als een expert. Je hebt een niche in de markt gevonden of je doet iets wat niemand anders zo goed doet of kan als jij. Misschien heb je gelijk. Maar de status van expert kun je helaas alleen verwerven, wanneer anderen erkennen dat jij die expert bent. Al ben je dus nog zo overtuigd van je eigen expertise: je hebt de bevestiging nodig van klanten, collega’s, opdrachtgevers of misschien zelfs concurrenten. Anders ben je misschien zeer kundig in je eentje, maar word je nooit gevraagd om je expertise te delen. En dat levert bijzonder weinig op.

De status van expert kun je alleen verwerven, wanneer anderen erkennen dat jij die expert bent

Hoe word je een expert?

Hoe word je nou aangewezen als expert in jouw vakgebied? Het helpt als je veel ervaring hebt in de branche waarin je werkt. Dit vergroot je geloofwaardigheid en biedt anderen vertrouwen. Het helpt wanneer je regelmatig vragen van andere ondernemers beantwoord, bijvoorbeeld tijdens netwerkbijeenkomsten of online. En het helpt ook wanneer je presentaties en interviews geeft.

Maar wat pas écht goed helpt, is het (laten) schrijven van een boek. Over jouzelf, over jouw kwaliteiten, over jouw inzichten in de markt waarin je werkt of in de doelgroep waarvoor je werkt. Een zakelijk boek geeft je vrijwel per direct de status van expert: zeker wanneer het boek wordt gezien als hét boek in jouw branche en goed gaat verkopen. En een boek levert nog veel meer voordelen op: dat lees je hier.

Laat je boek schrijven door een ghostwriter

Een boek schrijven is niet per se de gemakkelijkste weg naar een status als expert. Het vraagt om (veel) tijd en (veel) aandacht. En natuurlijk ook om schrijftalent. Daarom is het een idee om een ghostwriter in de arm te nemen. Als jij een ghostwriter zoekt, help ik je graag om jouw verhaal zo aansprekend mogelijk op te schrijven, zodat jij optimaal van jouw boek kunt profiteren. Dat kan bij jou, maar mag ook bij mij – waar je in alle rust en ruimte jouw verhalen kunt delen.

Wat pas écht goed helpt, is het (laten) schrijven van een boek

Expertstatus

Een boek geeft je een expertstatus. Media-trainer Machteld Kooij heeft het gedrag van bekende experts geobserveerd en komt tot de volgende conclusie: “Experts worden door hun omgeving gezien als een filter op hun vakgebied. In de oneindige informatiestroom waarin wij de hele dag spartelen, cruisen zij met een vaste, droge hand aan het roer van een comfortabel schip, terwijl ze alles opvissen wat interessant is en dat verspreiden op een manier waarmee hun publiek een connectie voelt. Hun publiek kan hierdoor ontspannen, want ze weten dat er iemand is die het overzicht heeft, die uitlegt wat er gebeurt en vertelt wat ze moeten doen.”

En er is Kooij nog iets opgevallen aan experts. “Zij hebben een persoonlijkheid waarmee ze klanten tot op het bot charmeren. Door hun onderscheidende gedrag zijn ze niet alleen de go-to guy/girl geworden waarnaar iedereen luistert, maar ze trekken ook de beste klanten aan die zonder morren de hoogste prijzen betalen – en die willen nooit meer bij ze weg.”

Word dé expert op jouw vakgebied!

Het loont dus de moeite om jezelf tot expert te verheffen. Je hebt de meeste status, trekt klanten aan voor het leven en kunt je tarieven verhogen. Ben je eenmaal de expert op jouw vakgebied, dan zal je steeds vaker worden gevraagd door media en als spreker – en zo houd je die positieve effecten in stand. Gun jezelf dus dat boek – en word dé expert op jouw vakgebied. Ik help je graag je verhaal vast te leggen!

Wil je meer lezen over mijn werkzaamheden als ghostwriter? Klik dan hier of bekijk mijn portfolio.

Gerelateerde blogs

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, zomer, zomerseizoen, seizoenen, herfst, winter, lente, buiten

Ik schrok er eigenlijk een beetje van. Het was nog maar net augustus, maar de heide begon onmiskenbaar paars te kleuren. Dat had me niet hoeven verbazen, want achterin de tuin had ik aan de bramenstruiken al een paar dikke, blauwe exemplaren zien hangen. Paarse heide, rijpe bramen… ze vormen v...

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, op fietse, Daniël Lohues, fietsen, Veluwe, groeten

Het fietspad dwars over de heide glijdt gestaag onder me door. In de verte glinstert tussen de bomen het meer, waaraan ik als kind mooie zomerdagen doorbracht. Ik voel de wind in mijn haren, ruik het hars van dennenbomen en zie vogels en andere kleine diertjes op de grond schielijk wegschieten...

Linda van 't Land, Van 't Land, Landidee, tekstschrijver, ghostwriter, copywriter, column, columnist, Landidee, magazine, tijdschrift, buitenleven, buitengebied, platteland, biodiversiteit, rust, zondagsrust, stilte

Eerlijk is eerlijk: ik ben overgevoelig voor geluid. Iemand een cracker of rauwe worteltjes horen eten vind ik geen probleem. Maar mensen die op een terras bellen met hun telefoon op de speaker, kinderen die in een restaurant filmpjes kijken op een iPad of luidruchtige mensen op een trampoline...